Tot ce trebuie să știi despre sistemul RO e-transport în anul 2024
Eforturile susținute în vederea combaterii fraudei fiscale se subscriu maratonului digitalizării fiscale la care sunt supuse intens companiile în ultima perioadă de timp. Pilonii fundamentali care conturează acest maraton sunt compuși din reforme digitale consistente precum e-Factura, e-Transport, SAF-T, e-Tva și e-Sigiliu. Până la momentul actual al anului 2024, conul de lumină a fost direcționat îndeosebi spre implementarea sistemelor RO e-factura și RO e-transport, luna iulie aducând o serie de schimbări de impact asupra afacerilor autohtone pe această direcție.
Dacă te afli în categoria antreprenorilor novice, iar drumul spre ralierea afacerii la noile reglementări în materie de RO e-transport ți se pare anevoios, suntem aici pentru a aprinde o mică scânteie astfel încât capătul tunelului să fie mai ușor de întrezărit.
Poate înrolarea în maratonul digitalizării te-a luat prin surprindere, astfel ești total nepregătit pentru toate provocările la care te va supune întreaga cursă. Pentru a întrezări linia de finish este necesar să te înarmezi cu arsenalul potrivit, arsenal care în acest context este redat de 3 atribute: parteneriate, informare și competențe (PIC).
Dacă drumul tău antreprenorial abia se conturează, probabil mintea îți este asaltată de o serie de incertitudini cu privire la obligativitatea implementării RO e-transport.
Pe scurt
Care este scopul implementarii sistemului RO-E-Transport?
Ce reprezintă sistemul RO e-transport?
Ce date se declară în RO e-transport?
Căror categorii de utilizatori le revine obligația raportării în sistemul RO e-transport?
Ce condiții trebuie îndeplinite în prealabil pentru a utilizat sistemul RO e-transport?
Care sunt bunurile catalogate drept bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizării prin RO e-transport?
În ce condiții se declară bunurile transportate în sistemul RO e-transport?
La ce se referă codul UIT?
Când trebuie să înregistrezi notificarea în RO e-transport în vederea eliberării codului UIT pentru realizarea transportului?
Este obligatoriu să declari datele referitoare la transportul de bunuri în RO e-transport?
Care este termenul de valabilitate al codului UIT?
Ce fapte constituie contravenții în legătură cu sistemul RO e-transport și ce amenzi se pot aplica pentru acestea?
Care este procedura în situația indisponibilității sistemului RO e-transport?
Care sunt obligațiile care survin participanților unui transport declarat în sistem?
Care este viitorul sistemului RO e-transport?
Care este țelul adoptării sistemului? Ce presupune adoptarea acestuia? Care sunt categoriile de contribuabili cărora le revine obligativitatea înrolării? Ce date se declară în RO e-transport? Care este durata de obținere a codului UIT?
Acestea, precum și alte aspecte corelate problematicii RO e-transport vor fi puse sub lupa investigației pentru ca traseul spre implementarea sistemului să nu mai reprezinte un impediment în ralierea afacerii tale la conformitate și legalitate.
În acest mod, mirajul dificultăților este redus, iar linia de finish se poate întrezări mai ușor decât te așteptai la momentul zero al cursei, când PIC-ul (parteneriate, informare, și competențe) devine suficient pentru ca implementarea reformelor digitalizării la nivelul proceselor organizaționale să fie facilitată.
La început de maraton (al digitalizării prin RO e-transport)...
Care este scopul implementării sistemului RO e-transport?
Ca punct de sprijin semnificativ în maratonul digitalizării fiscale a companiei, sistemul RO e-transport vizează combaterea comerțului ilegal de bunuri, reducerea decalajului fiscal și contracararea fraudei în comerțul de bunuri cu risc fiscal ridicat. Cu alte cuvinte, cu amprentă personală, putem sintetiza scopul sistemului prin acronimul RET RO E-transport (Reducerea Evaziunii în Transporturi).
Ce reprezintă sistemul RO e-transport?
RO e-transport reprezintă sistemul de monitorizare electronică a transporturilor rutiere de bunuri pentru care se identifică un risc fiscal ridicat și a transporturilor internaționale de mărfuri. În termeni simpli, RO e-transport reprezintă o declarație validată de către ANAF în afară căreia nu se pot transporta anumite categorii de bunuri. În urma validării se atribuie un cod specific denumit UIT care face posibil transportul de mărfuri. Acest sistem deține caracterul complexității prin includerea modulelor informatice, a elementelor de interconectare cu alte sisteme, a dispozitivelor care transmit date de poziționare a vehiculului și a componentelor software pentru analiza integrată a datelor.
Bine de știut! În cazul în care transportul conține și alte bunuri în afara celor cu risc fiscal ridicat, este necesară și raportarea acestora în cadrul sistemului.
Ce date se declară în RO e-transport?
Conform art. 3 aferent Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport în sistem se declară: date privitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, atribute ale mărfurilor (denumire, caracteristici, cantități și contravaloare), locuri de încărcare și descărcare, detalii referitoare la mijlocul de transport utilizat, detalii privitoare la transportator, data declarată pentru începerea transportului, codul UIT generat.
IMPORTANT! Excepție de la regulă! Nu fac obiectul declarării:
- Transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat reprezentând produse agricole de la producători pe baza carnetului de comercializare nu fac obiectul declarării în RO e-transport.
- Transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat achiziționate din magazinele cash&carry (alese de pe raft, achitate la casa de marcat și transportate în nume propriu) nu fac obiectul declarării în RO e-transport.
Căror categorii de utilizatori le revine obligația raportării în sistemul RO e-transport?
Delimitarea categoriilor de utilizatori cărora le revine obligația raportării în cadrul sistemului RO e-transport se realizează funcție de tipul operațiunii. (referitor la transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat):
Beneficiarul din România -> Achiziție intracomunitară de bunuri;
Furnizorul din România -> Livrare intracomunitară de bunuri;
Depozitarul -> Tranzacții intracomunitare de bunuri aflate în tranzit;
Destinatarul înscris în declarația vamală -> Import;
Expeditorul înscris în declarația vamală -> Export;
Beneficiarul sau furnizorul -> Achiziție sau livrare de bunuri pe teritoriul national;
Operatorul economic -> Transport bunurilor cu risc fiscal între punctul de încărcare și descărcare, situate pe teritoriul național;
Prestatorul de servicii din România -> Operațiune comercială reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
Beneficiarul din România -> Operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru al Uniunii Europene, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
Furnizorul din România -> Operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului în situația în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile expediate din România, cât și în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România.
Ce condiții trebuie îndeplinite în prealabil pentru a utiliza sistemul RO e-transport?
În acord cu art. 1, alin. (6) aferent Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, în vederea utilizării sistemului RO e-transport, operatorilor economice le revine responsabilitatea înrolării în Spațiul Public Virtual, independent sau prin intermediul unui reprezentant legal.
Care sunt bunurile catalogate drept bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizării prin RO e-transport?
Bunurile care fac obiectul declarării în sistemul RO e-transport și dețin caracterul de bunuri cu risc fiscal ridicat sunt stabilite prin Ordinul nr. 12 din 6 ianuarie 2022 privind stabilirea produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate în relația B2B. Iată mai jos lista sintetizată a acestora:
- Legume comestibile și anumite rădăcini și tuberculi COD NC de la 0701-0714;
- Fructe comestibile și fructe cu coajă lemnoasă; coajă de citrice sau de pepeni COD NC de la 0801-0814;
- Băuturi, băuturi spirtoase COD NC de la 2203-2208;
- Ape, inclusiv ape minerale naturale sau artificiale și ape gazeificate care nu conțin zahăr sau alți îndulcitori și nici aromatizanți COD NC de la 2201-2202;
- Nisipuri naturale de orice fel, chiar colorate COD NC 2505;
- Prundiș, pietriș, pietre concasate, din cele folosite în general ca agregate pentru betoane sau pietruirea drumurilor, pentru căile ferate sau alt balast, pietriș și silex, chiar tratate termic COD NC 2517;
- Îmbrăcăminte și încălțăminte (cuprinzând codurile NC de la 6401 la 6405, și 6101-6117 și 6201-6217 exceptând 6213).
În ce condiții se declară bunurile transportate în sistemul RO e-transport?
Există 3 condiții care impun declararea transportului efectuat în sistemul RO e-transport.
Acestea sunt relaționate la 3 factori: masă, greutate și valoare. Aceștia sunt prestabiliți prin articolul 1 din OPANAF NR. 1337/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport. Aceștia sunt detaliați mai jos:
Masă maximă autorizată a vehiculului rutier cu care se realizează transportul este mai mare de 2,5 tone;
Bunurile cu risc fiscal care fac obiectul transportului depășesc 500 de kg;
Valoarea totală a bunurilor transportate depășește 10 000 de lei
La ce se referă codul UIT?
Codul UIT reprezintă o codificare specifică generată de sistemul RO e-transport atribuită bunurilor care fac obiectul transportului supus monitorizării prin intermediul platformei. Indispensabilitatea acestuia este certă, în absența lui, transportul nu poate fi realizat. Astfel acesta cuprinde datele referitoare la transportul unei partide de bunuri.
Când trebuie să înregistrezi notificarea în RO e-transport în vederea eliberării codului UIT pentru realizarea transportului?
Pentru a obține codul UIT, utilizatorii prezentați mai sus trebuie să declare detaliile privitoare la transportul de bunuri, cu maxim 3 zile calendaristice înainte de data înscrisă pentru începerea transportului. Solicitarea acestuia poate fi realizată și înainte de prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv punerea în mișcare a vehiculului.
Este obligatoriu să declari datele referitoare la transportul de bunuri în RO e-transport?Începând cu data de 1 iulie 2024 intervine obligativitatea utilizării sistemului de către toți transportatorii de bunuri, conform normelor legale în vigoare.
Important! Până la mijlocul lunii iulie a anului 2024, se va asigura funcționalitatea aplicației de monitorizare GPS e-transport realizată de către MF și ANAF care va fi disponibilă prin intermediul Apple Store și Google Play. Astfel, în perioada 15 iulie-31 august 2024, aplicația se află în faza de testare a parametrilor tehnici. De reținut este faptul că anumite sancțiuni privitoare la nerespectarea anumitor obligații legate de aceasta au fost amânate (pentru anumite categorii de utilizatori). Totuși, obligativitatea emiterii codurilor UIT rămâne valabilă, aplicându-se sancțiuni pentru cei care nu utilizează RO e-transport pentru emiterea acestora.
Care este termenul de valabilitate al codului UIT?
Conform art. 11, alin. (2) din cadrul OUG nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport cu modificările și completările ulterioare, termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, începând cu data declarată pentru inițierea transportului. Nu este admisă utilizarea acestuia peste perioada de valabilitate. Pentru transportul mărfurilor achiziționate dintr-o țară membră a Uniunii Europene, valabilitatea codului este de 15 zile calendaristice.
Ce fapte constituie contravenții în legătură cu sistemul RO e-transport și ce amenzi se pot aplica pentru acestea?
1. Tipul contravenției
Nerespectarea obligativității declarării datelor referitoare la transportul internațional de bunuri prin RO e-transport, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT;
Nerespectarea obligativității declarării datelor referitoare la transportul internațional de bunuri cu risc fiscal ridicat prin RO e-transport, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT;
Utilizarea peste termenul de valabilitate a codului UIT;
Descărcarea pe teritoriul României a bunurilor aflate în tranzit care sunt implicate în tranzacțiile intracomunitare, cu excepția celor care fac obiectul depozitării sau a formării unui nou transport;
Declararea în cadrul sistemului a unor cantități diferite față de cele care fac obiectul transportului de bunuri;
Cuantum amendă
Se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Sancțiunea omplementară a confiscării nu se aplică în cazul constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, când acestea au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile, precum și în contabilitatea utilizatorilor, după caz, în perioada la care se referă operațiunile respective.
2. Tipul contravenției
Nerespectarea menționării datelor referitoare la transportul de bunuri în cadrul sistemului de către categoriile de utilizatori obligați la declararea acestora;
Nerespectarea obligativității conducătorului vehiculului de a porni dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului și de a-l opri numai după livrarea bunurilor sau după părăsirea teritoriului național (În situația transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și transporturile rutiere internaționale de bunuri);
Nerespectarea obligativității operatorului de transport de a asigura transferul datelor de poziționare a vehiculului, care sunt cuprinse în cadrul declarației, pe toată durata transportului ;
Nerespectarea obligativității operatorului de transport de a asigura echiparea vehiculului de transport cu dispozitive speciale care utilizează tehnologii de poziționare și transmise de date prin satelit;
Nerespectarea obligativității operatorului de transport de a pune la dispoziția conducătorului auto codul UIT;
Modificarea datelor înregistrate în sistemul RO e-transport după demararea transportului efectiv;
Nerespectarea obligativității declarării datelor privind transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat precum și bunuri care nu fac parte din această categorie în cadrul sistemului și a generării codului UIT;
Cuantum amendă
Se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la
100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.
3. Tipul contravenției
Nerespectarea de către conducătorul vehiculului a obligativității utilizării sistemelor de poziționare pe tot parcursul transportului;
Nerespectarea obligației de prezentare către organele competente a documentelor care însoțesc transportul declarate în RO e-transport alături de codul UIT;
Cuantum amendă
Se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Important! Un element de noutate recentă se referă la amânarea aplicării sancțiunilor privitoarea la obligativitatea raportării în cadrul sistemului până la 1 ianuarie 2025, pentru anumite categorii de utilizatori (operatori economici autorizați care au obligația să raporteze transporturi internaționale de bunuri). Este de reținut așadar faptul că amânarea sancțiunilor este aplicabilă
doar pentru raportarea aferentă transportului internațional de bunuri (altele decât cele cu risc fiscal ridicat) pentru operatorii care au statutul de operatori economici autorizați (AEO). Sancțiunile curg însă pentru cei care nu îndeplinesc acest statut începând cu 1 iulie 2024.
Care este procedura în situația indisponibilității sistemului RO e-transport?
Conform art. 8 al actului normativ principal care reglementează implementarea sistemului RO e-transport, în situația nefuncționalității sistemului RO e-factura, obligația privind declararea se suspendă până la momentul punerii în funcțiune a sistemului. Obligațiile privitoare la declarare se îndeplinesc la finele zilei lucrătoare următoare repunerii în funcțiune a sistemului.
Aspectele cu privire la nefuncționare se comunică public prin intermediul site-ului Anaf și MF.
Care sunt obligațiile care survin participanților unui transport declarat în sistem?
Iată mai jos tabloul obligațiilor celor doi participanți la transportul de bunuri care trebuie declarate în cadrul sistemului RO e-transport.
Obligațiile operatorului de transport
- Echiparea vehiculelor cu sisteme de poziționare și monitorizare de tip GPS și dispozitive de tip terminal de telecomunicații care să permită instalarea sistemelor informatice care să permită generarea datelor specifice sistemului RO e-transport, inclusiv a codului UIT ;
- Asigurarea cu privire la transmiterea permanentă a datelor de poziționare a vehiculului pe toată durata transportului;
- Să transmită conducătorului auto codul UIT
Obligațiile conducătorului
- Pornirea dispozitivului de poziționare și monitorizare înainte de începerea transportului și oprirea acestuia după livrarea bunurilor sau după părăsirea teritoriului național;
- Prezentarea documentelor care însoțesc transportul care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO e-transport alături de codul UIT, organelor competente din cadrul Anaf ori Autorității Vamale Române.
La final de drum...În apropierea liniei de finish
Care este viitorul sistemului RO e-transport?
Dificultatea de asimilare de către mediul de afaceri a aplicabilității sistemului rămâne o certitudine. Astfel, asupra mediului de afaceri autohton se așează norul controverselor și a incertitudinii cu privire la sustenabilitatea sistemului. De asemenea, au fost identificate o serie de inconveniente tehnice la momentul implementării și utilizării sistemului. Timpul va lămuri maniera în care acest sistem manifestă răsunet pozitiv asupra mediului de business sau dimpotrivă, reprezintă un punct de poticnire în derularea afacerilor. Totuși, nu trebuie omisă semnificația crescută a acestuia și răsunetul pentru viitoarele reforme digitale ale afaceri, precum E-tva, fiind vehiculată interconectarea pilonilor maratonului digitalizării fiscale, precum E-factura, E-transport, E-tva.
Referințe principale de informare
1. Procedură din 17 iunie 2024 de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-transport, publicată în Monitorul Oficial nr. 597 din 27 iunie 2024.
2. Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022.
3. Ordonanță de urgență nr. 43 din 30 aprilie 2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial nr. 409 din 30 aprilie 2024.
4. Ordonanță de urgență nr. 115 din 14 decembrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial nr. 1139 din 15 decembrie 2023.
5. Ordin nr. 12 din 6 ianuarie 2022 privind stabilirea produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate în relația B2B, publicat în Monitorul Oficial nr. 27 din 10 ianuarie 2022.
6. Ordin nr. 1.337/1.268/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 27 iunie 2024.